Academic coordinator and teacher’s continuing professional development: thoughts about education, school and gender diversities
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.13658Keywords:
Education and Emancipation, Continuing Professional Development, Gender Related IssuesAbstract
The present study focuses on the challenges and possibilities in the pedagogical coordinator's doing, whose main professional commitment is to manage teachers' and it’s own continuing professional development in the school environment considering the multiplicity of challenges facing the conception of education in teachers' continuing professional development contexts and the urge to fight prejudice, violence and silencing still present in school and in a society undeniably in crises either moral, whether of values, formation and constitution of ethical subjects, beyond the failure in the constitution of political subjects and subjects committed to the formation of a society based on more humane and emancipatory relationships. Starting from Freire’s premise of an emancipatory education, we reflect about school as a privileged space to discuss among education professionals topics related to gender and sexual diversities as a strategy for mitigating the violence suffered by LGBT students.
Downloads
References
ABRAMOVAY, Miriam; CASTRO, Mary Garcia; SILVA, Lorena Bernardete da. Juventudes e sexualidade. Brasília: Edições UNESCO Brasil, 2004
ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. 2 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020.
ARROYO, Miguel. Outros sujeitos, outras Pedagogias. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
Associação Brasileira de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transexuais. Pesquisa Nacional sobre o Ambiente Educacional no Brasil 2015: as experiências de adolescentes e jovens lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais em nossos ambientes educacionais. Curitiba: 2016.
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
FREIRE, Paulo. A educação é um ato político. Caderno de Ciências, Brasília, n. 24, p. 21-22, jul./ago./set. 1991. Disponível em: http://tinyurl.com/yfb47ydj. Acesso em: 22 dez. 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Política e Educação. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2003
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 45 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005
GOMES, Nilma L.; SILVA, Petronilha B.G (org.). Experiências étnico-culturais para a formação de professores. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
LEITE, Vanessa. Infância e juventude no Brasil em tempos de conservadorismos: por entre dinâmicas de poder envolvendo expressões de gênero e sexualidade. In: SILVA, Iolete Ribeiro da; NEVES, André Luiz Machado das; CALEGARE, Fernanda Priscilla Pereira (org.) Gênero, Sexualidade e Trajetórias de Escolarização. Salvador: Devires, 2022. p. 43-60.
MIRANDA, Amanaiara Conceição de Santana. As experiências/aprendizagens com/sobre as crianças no cotidiano escolar: a infância e as relações de gênero narradas por uma hermeneuta. 2018. 292f. Tese (Doutorado Multi-institucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, 2014
MISKOLCI, Richard. Pânicos Morais e Controle Social: reflexões sobre o casamento gay. Cadernos Pagu. Campinas, Núcleo de Estudos de Gênero Pagu, 2007, V. 28, p. 101-128.
MOREIRA, Antônio Flávio e CÂMARA, Michele Januário. Reflexões sobre currículo e identidade: implicações para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antônio Flávio e CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2 ed. Petrópolis, RJ.: Vozes, 2008.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.
Mortes e violências contra LGBTI+ no Brasil: Dossiê 2021 / Acontece Arte e Política LGBTI+; ANTRA (Associação Nacional de Travestis e Transexuais) ABGLT (Associação Brasileira de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis, Transexuais e Intersexos). – Florianópolis, SC: Acontece, ANTRA, ABGLT, 2022.
ROVERI, Fernanda Theodoro. Corpo, gênero e infância: um debate necessário em creches e pré-escolas. In: SILVA, Iolete Ribeiro da; NEVES, André Luiz Machado das; CALEGARE, Fernanda Priscilla Pereira (org.) Gênero, Sexualidade e Trajetórias de Escolarização. Salvador: Devires, 2022. p. 131-143.
SEPULVEDA, Denize; SEPULVEDA, José Antonio. Menina que se comporta como menino, menino que se comporta como menina: o que podemos aprender com essas crianças que teimam em ser dissidentes? In: RODRIGUES, Alexsandro. Crianças em dissidências: narrativas desobedientes da infância. Salvador: Devires, 2018. p. 87-102.
SILVA, Andréia Bispo dos Santos; REIS, Janete dos Santos; MERCêS, Marcela dos Santos. Um olhar sobre as relações de gênero na educação infantil. In: SANTOS, Ana Kátia Alves dos; SILVA, Kenia Adriana Reis e (org.). Diversidade, infâncias e educação infantil. Salvador: Edufba, 2020. p. 99-107.
SOUZA, Leonardo Lemos de; SALGADO, Raquel Gonçalves; MAGNABOSCO, Molise de Bem. A vida pode ser escrita por linhas tortas: quando infâncias, gêneros e sexualidades interrogam o desenvolvimento. In: RODRIGUES, Alexsandro (org.). Crianças em dissidências: narrativas desobedientes da infância. Salvador: Devires, 2018. p. 149-166.
SOUZA, Simone Vieira de; SOUSA, Ematuir Teles de. Questões de gênero na escola: notas de uma experiência-intervenção. In: YORK, Sara Wagner; SILVA, Sérgio Luiz Baptista da; NOLASCO-SILVA, Leonardo (org.). Gênero e Sexualidade na Educação: uma perspectiva interseccional. Salvador: Devires, 2022. p. 145-161.
VIEIRA, Ana Letícia. As pessoas trans e a produção de diferença nos cotidianos escolares: diversidade, inclusão e tolerância ou um pensamento da/com a diferença na educação? In: YORK, Sara Wagner; SILVA, Sérgio Luiz Baptista da; NOLASCO-SILVA, Leonardo (org.). Gênero e Sexualidade na Educação: uma perspectiva interseccional. Salvador: Devires, 2022. p. 91-107.
WARNER, Michael. (editor) Fear of a Queer Planet: queer politics and social theory. Minneapolis/London: University of Minnesota Press, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.