The education of attention according to Tim Ingold: an ontological commitment to life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.12666

Keywords:

education of attention, Tim Ingold, ontological commitment, continuity of life

Abstract

This paper aims to demonstrate that education, through its ontological commitment, leads to a better understanding of human participation in the production of the world. To do so, we start from the notion of " education of attention", by the British anthropologist Tim Ingold. From this assumption, the text takes the position that the fundamental concern of education needs to concern an ontological commitment to the world and to those who constitute it. It concludes that Ingold's thinking enables us to explore the ontological commitment of education by paying attention to a notion of education that is concerned with the continuity of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elder Silva Correia, Faculdade do Nordeste da Bahia - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Membro do Grupo de pesquisa “Corpo e política”. Professor do Departamento de Educação Física da Faculdade do Nordeste da Bahia – (FANEB). Contribuição de autoria: autor do texto.

 

Fabio Zoboli, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Pós-doutor em Educação do Corpo pela Universidad Nacional de La Plata (UNLP-Argentina). Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Membro do Grupo de pesquisa “Corpo e política”. Professor do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED) e do Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Sergipe – (UFS). Contribuição de autoria: autor do texto.

References

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2016.

CORREIA, Adriano. Natalidade e amor mundi: sobre a relação entre educação e política em Hannah Arendt. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.36, n.3, p. 811-822, set./dez. 2010. DOI:10.1590/S1517-97022010000300011 Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/Hpsxn9MYhxBhmWHLPx3pnQx/?lang=pt Acesso em: 04 abr. 2023.

INGOLD, Tim. Da transmissão de representações à educação da atenção. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 6-25, 2010. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/6777 Acesso em: 23 abr. 2023.

INGOLD, Tim. Estar vivo: ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição. Petrópolis: Vozes, 2015.

INGOLD, Tim. Antropologia, para que serve? Petrópolis: Vozes, 2019.

INGOLD, Tim. Antropologia e/como educação. Petrópolis: Vozes, 2020.

Published

2023-08-01

How to Cite

CORREIA, E. S.; ZOBOLI, F. The education of attention according to Tim Ingold: an ontological commitment to life. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e12666, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.12666. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12666. Acesso em: 22 jul. 2024.