Youth and field education: An analysis of research carried out in Brazil from 2002 to 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11278

Keywords:

rural education, rural youth, countryside youth

Abstract

The present article aims to discuss the relations between rural education and youth in its plurality. To this end, a survey was conducted of what the theses and dissertations carried out in Brazil from 2002 to 2022 say, based on two categories of analysis: rural and countryside youth; education in/of the countryside. In all, 124 works were selected, the mapping made possible an analysis of the scientific rigor based on Charlot (2006); the theoretical and methodological choices of the researchers, and their main results. The study reveals a lack of research in schools located in settlements, itinerant schools, rural communities, and even the inexistence of studies in social movement camps. It is also pointed out the importance of researches that discuss limits and possibilities of proposals and experiences in rural education from its epistemological conceptions in order to exercise the methodological perspective of understanding the real movement of rural education.

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Lia Machado dos Santos, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões- Brasil

Lia Machado dos Santos. Doutoranda em Educação pela URI. Integra o grupo Rede Iberoamericana de Estudos em Docência, Emancipação e Direito Educativo- RIEDEDE. Bolsista CAPES/PROSUC – Modalidade II. Contribuição de autoria: Conceituação; curadoria de dados; análise formal; metodologia; escrita; primeira redação, revisão e edição.

Luci Mary Duso Pacheco, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - Brasil

Luci Mary Duso Pacheco. Doutora em Educação pela UFSM. Docente e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU) – Mestrado e Doutorado na Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões. Membro da RIIDE Internacional e Presidente do Comitê RIIDE - Brasil - Rede Internacional de Investigação em Direito Educativo. Contribuição de autoria: Conceituação; metodologia; supervisão e revisão.

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Published

2023-06-01

How to Cite

SANTOS, L. M. dos; PACHECO, L. M. D. Youth and field education: An analysis of research carried out in Brazil from 2002 to 2022. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11278, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11278. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11278. Acesso em: 22 jul. 2024.

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