Autism, biopolitical and education: among pieces that frame the puzzle of normality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.15148

Keywords:

autism, biopolitics, device, inclusion, medicalization

Abstract

The life of a person with autism is overseen by a normalizing catalog of biopolitics. Based on this statement, the present essay aims to question the concept of biopolitics and, from this point on, to challenge autism as a diagnosis that frames individuals through the device of normality. As analytical tools, we use the school inclusion of students with autism and indicators such as medicalization. We assume that both have also functioned as devices for the political use of these bodies. We can conclude that the presence of these bodies with autism, included in society, should be seen as a harbinger of new aesthetics and new politics. They are bodies that question expressions such as abnormal/pathological, to conceive them as potentials that enable the expansion of boundaries for a new norm of life.

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Author Biographies

Perolina Souza Teles, 1Rede Estadual de Educação - Sergipe, Brasil

Professora da rede pública do estado de Sergipe. Atualmente é doutoranda no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe. Membra do Grupo de pesquisa “Corpo e política”.  Contribuição de autoria: concepção e desenho, redação do artigo e aprovação final da versão a ser publicada.

Fabio Zoboli, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Professor do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Pós-doutor em Educação pela Universidad Nacional de La Plata (UNLP-Argentina). Membro do grupo de pesquisa “Corpo e política”. Contribuição de autoria: concepção e desenho, redação do artigo e aprovação final da versão a ser publicada.

Silvia Ester Orrú, Universidade de Brasília - UNB

Professora na Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (UnB). Doutora em Educação. Coordenadora do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Aprendizagem e Inclusão (LEPAI). Contribuição de autoria: revisão crítica de conteúdo intelectual importante e aprovação final da versão a ser publicada.

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Published

2024-08-02

How to Cite

TELES, P. S.; ZOBOLI, F.; ORRÚ, S. E. Autism, biopolitical and education: among pieces that frame the puzzle of normality. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e15418, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.15148. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/15148. Acesso em: 3 dec. 2024.