Teaching intervention: towards contextualized and reflective teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.14121

Keywords:

literacy, contextualized and reflective teaching, teaching intervention, constructivist psychogenetic perspective

Abstract

The article presents a reflection on teaching interventions anchored in the constructivist psychogenetic perspective and reiterates the proposition of contextualized and reflective teaching. Initially, it takes up the criticisms of literacy methods based on an understanding of the intense intellectual activity of children, young people and adults throughout the process of appropriating writing. It then highlights the importance of the contributions of didactic research, based on the psychogenetic framework, to understanding that didactic situations for teaching reading and writing should be planned taking as their starting point their primary function of enabling children to put into play their own ways of producing knowledge. Based on the analysis of a didactic situation in which children were challenged to write for themselves, she reiterates the case for contextualized and reflective teaching, in which teacher interventions are committed to problematization and not to explicit and directive teaching of the grapheme-phoneme relationship. For this reason, she concludes that teaching interventions should not be based on avoiding or correcting errors, but on taking on the commitment to problematize what children think and offer the didactic conditions necessary for them to continue learning about the uses and functioning of writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Giovana Cristina Zen, Universidade Federal da Bahia - Brasil

Doutorado em Educação (UFBA) e Pós-Doutorado em Alfabetização (CINVESTAV-México). Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia. Vice-Líder do Grupo de estudos e pesquisa em Educação, Didática e Ludicidade (GEPEL). Presidente da Rede Latino-americana de Alfabetização.Membro da diretoria da Associação Nacional de Didática e Práticas de Ensino (ANDIPE).
Contribuição de autoria:autora

References

CASTEDO, Mirta; DÁVALOS, Amira; MÖLLER, María Angélica; SOTO, Arizbeth. Enseñar a leer y escribir en contextos diversos. Aportes para la formación docente. Córdoba: Dirección General de Educación Superior/Desarrollo Profesional Docente, 2022. Disponível em: https://dges-cba.edu.ar/wp/wp-content/uploads/2022/09/Enseniar_a_leer_y_escribir_Apuntes_para_la_FD_DGES_2022.pdf Acesso em: 10 nov. 2023.

CASTEDO, Mirta. Alfabetización inicial: teorías, investigaciones y prácticas de enseñanza. Un campo de complejas interrelaciones. In: C. Bazerman et al. (org.). Conocer la escritura: investigación más allá de las fronteras. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Jveriana, 2019. p. 47-70. Disponível em: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.1071/pm.1071.pdf Acesso em: 10 nov. 2023.

FERREIRO, Emilia. Escrita e Oralidade: unidades, níveis de análise e consciência metalinguística. In: FERREIRO, Emilia (org.). Relações de (in)dependência entre oralidade e escrita. Tradução Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2003.

FERREIRO, Emilia. Desenvolvimento da alfabetização: psicogênese. In: GOODMAN, Yetta (org.) Como as crianças constroem a leitura e a escrita: perspectivas piagetianas. Trad. Bruno Charles Magne. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995. p. 22 - 35.

FERREIRO, Emilia. Com todas as letras. Tradução Maria Zilda da Cunha Lopes. São Paulo: Cortez Editora, 1992.

FERREIRO, Emilia. Reflexões sobre a Alfabetização. Tradução Horacio Gonzales et al. São Paulo: Cortez/Editores Associados, 1981.

KAUFMAN, Ana Maria; CASTEDO, Mirta; TERUGGI, Lilia; MOLINARI, Claudia. Alfabetização de crianças: construção e intercâmbio – experiências pedagógicas na educação infantil e no ensino fundamental. Tradução Carolina Burnier. 7. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

KAUFMAN, Ana Maria; GALLO, Adriana A. Lectura y escritura: 31 preguntas y respuestas. Cidade Autônoma de Buenos Aires: El Ateneo, 2023.

LERNER, Délia. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Tradução Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2002.

LERNER, Délia. Articular las situaciones didácticas fundamentales: ¿cómo y para qué? In: Seminário Internacional de Alfabetização. Canal no YouTube: Instituto Vera Cruz, 7 de outubro de 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=bYxg894Da0E Acesso em: 10 nov. 2023

WEISZ, Telma. O diálogo entre o ensino e a aprendizagem. 2 ed. São Paulo: Ática, 2009.

Published

2021-12-13

How to Cite

ZEN, G. C. Teaching intervention: towards contextualized and reflective teaching. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e14121, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.14121. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/14121. Acesso em: 22 jul. 2024.