La PRÁCTICA COMO COMPONENTE CURRICULAR: (RE) INDAGACIONES PARA LA FORMACIÓN DOCENTE

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v15i34.5505

Palabras clave:

Curriculum, Education, Graduation, Teaching

Resumen

Assuming, as a point of origin, that the expression Practice as a Curricular Component (PCC) inserted in the heart of the discussions for formatting the undergraduate degrees curricula still requires a better interpretation in relation to the activities that integrate it, in this article, we aim to review some conceptions about the subject, presenting, as results, comparative aspects that distinguish it from the other curricular components of undergraduate degrees’ pedagogical projects. It is stated that the conceptual domain and unit of the component’s understanding (PCC) corroborate to define the undergraduate degree’s identity and to the solid apprehension of teaching as an object of teaching and research in these courses. Still, we perceive that these understandings help us to think about the processes of teaching and learning in teacher training and mobilize the knowledge construction and formative possibilities. In this way, we seek through this text to reflect on the practice as a curricular component and its contributions to teacher training, mainly, as far as the processes of teaching and learning are concerned.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Métricas

Cargando métricas ...

Biografía del autor/a

Ester Maria de Figueiredo Souza, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora Plena da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), atuando no curso de Licenciatura em Letras, no Programa de Pós-graduaçao em Letras: Cultura, Educação e Linguagens, e do Programa de Pós-graduação em Educação. Líder do Grupo de Pesquisa Linguagem e Educação - GPLEd/CNPQ/UESB.

Lúcia Gracia Ferreira, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Pós-doutorado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia(UESB). Professora da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) e da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia; Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos/UESB e Docência, Currículo e Formação/UFRB.

Publicado

2019-08-26

Cómo citar

SOUZA, E. M. de F.; FERREIRA, L. G. La PRÁCTICA COMO COMPONENTE CURRICULAR: (RE) INDAGACIONES PARA LA FORMACIÓN DOCENTE. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 34, p. 195-210, 2019. DOI: 10.22481/praxisedu.v15i34.5505. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5505. Acesso em: 21 nov. 2024.

Artículos más leídos del mismo autor/a