The construction of writing in brazilian portuguese from a constructivist psychogenetic perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.14871

Keywords:

initial literacy, psychogenesis of written language, brazilian portuguese

Abstract

The article presents the results of a longitudinal study led by Dr. Emilia Ferreiro with the aim of identifying specific aspects of Brazilian Portuguese in the process of writing construction by Brazilian children. Over the course of 2019, two individual interviews were carried out, six months apart, with 111 children from the municipality of São Francisco do Conde/BA. The investigation used the clinical-critical method, whose main characteristic consists of the researcher intervening in the behavior of the subject, who is challenged to solve or explain a problem situation. The activity carried out during the interview consisted of producing a list of nine words from the same semantic field. In order to analyze the psychogenetic evolution of writing, both the written production and the comments and interpretations made by the child during the interview were considered. This article presents a descriptive analysis of the conceptualizations of writing, relating the data produced in the 222 interviews carried out in Brazil with previous research in Spanish. The results indicate that the levels of writing construction previously identified in Spanish reappear in this study: pre-phonetic, syllabic and alphabetic as basic levels; and initial syllabic and syllabic-alphabetic as intermediate levels.

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Author Biographies

Giovana Cristina Zen, Universidade Federal da Bahia - Brasil

Doutorado em Educação (UFBA) e Pós-Doutorado em Alfabetização (CINVESTAV - México). Professora Adjunta da FACED/UFBA. Membro da diretoria da ANDIPE. Presidente da Rede Latino-americana de Alfabetização.

Contribuição de autoria: definição da concepção do estudo, coleta e análise dos dados e elaboração do manuscrito.

María Claudia Molinari, Universidad Nacional de La Plata - Argentina

Mestrado em Ciências com Especialidade em Investigações Educativas pelo DIE/ CINVESTAV - México. Professora Titular da FaHCE/UNLP, República Argentina. Membro do Conselho Consultivo da Rede Latino-americana de Alfabetização.

Contribuição de autoria: colaboração na concepção do estudo, na análise dos dados e na elaboração do manuscrito.

Arizbeth Soto, Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional - México

Mestrado em Pedagogia pela UNAM. Auxiliar de investigação no DIE/ CINVESTAV - México, colaborando com a linha Psicogênese da Língua Escrita. Coordenadora do Núcleo México e Membro do Conselho Consultivo da Rede Latino-americana de Alfabetização.

Contribuição de autoria: colaboração na análise dos dados e na revisão do manuscrito.

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Published

2024-05-23

How to Cite

ZEN, G. C.; MOLINARI, M. C.; SOTO, A. The construction of writing in brazilian portuguese from a constructivist psychogenetic perspective. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e14871, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.14871. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/14871. Acesso em: 21 nov. 2024.