Youth and field education: An analysis of research carried out in Brazil from 2002 to 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11278

Keywords:

rural education, rural youth, countryside youth

Abstract

The present article aims to discuss the relations between rural education and youth in its plurality. To this end, a survey was conducted of what the theses and dissertations carried out in Brazil from 2002 to 2022 say, based on two categories of analysis: rural and countryside youth; education in/of the countryside. In all, 124 works were selected, the mapping made possible an analysis of the scientific rigor based on Charlot (2006); the theoretical and methodological choices of the researchers, and their main results. The study reveals a lack of research in schools located in settlements, itinerant schools, rural communities, and even the inexistence of studies in social movement camps. It is also pointed out the importance of researches that discuss limits and possibilities of proposals and experiences in rural education from its epistemological conceptions in order to exercise the methodological perspective of understanding the real movement of rural education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lia Machado dos Santos, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões- Brasil

Lia Machado dos Santos. Doutoranda em Educação pela URI. Integra o grupo Rede Iberoamericana de Estudos em Docência, Emancipação e Direito Educativo- RIEDEDE. Bolsista CAPES/PROSUC – Modalidade II. Contribuição de autoria: Conceituação; curadoria de dados; análise formal; metodologia; escrita; primeira redação, revisão e edição.

Luci Mary Duso Pacheco, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - Brasil

Luci Mary Duso Pacheco. Doutora em Educação pela UFSM. Docente e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU) – Mestrado e Doutorado na Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões. Membro da RIIDE Internacional e Presidente do Comitê RIIDE - Brasil - Rede Internacional de Investigação em Direito Educativo. Contribuição de autoria: Conceituação; metodologia; supervisão e revisão.

References

AMARAL, Vanessa Sampaio do. No meio do caminho: uma viagem pelos itinerários de uma juventude (ainda) do campo no município de Duque de Caxias. 2019. 87f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.

ANDRADE, Gessica Karoline de. Educação no campo do município de Rio Azul (PR) – O caso da escola rural municipal José Bonifácio e a empresa Alliance One: a ideologia de responsabilidade social. 2018. 202f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação) - Universidade Estadual do Centro-Oeste, Paraná, 2018.

ARMANI, Carlos Henrique. História intelectual e redes contextuais. Anos 90, Porto Alegre, v. 20, n. 37, p. 137-150, jul. 2013. DOI: 10.22456/1983-201X.38299. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/anos90/article/view/38299. Acesso em: 2 ago. 2022.

BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora UNESP, 2004.

BRANDAU, Ricardo; MONTEIRO, Rosangela; BRAILE, Domingo M. Importância do uso correto dos descritores nos artigos científicos. Brazilian Journal of Cardiovascular Surgery [online]. v. 20, n. 1. p.7-9, 2005. DOI: 10.1590/S0102-76382005000100004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbccv/a/YjJ9Hw34dfDTJNcTKMFnKVC/?lang=pt. Acesso em: 2 ago. 2022.

CALDART, Roseli S. Educação do campo: Notas para uma análise de percurso. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 7 n. 1, p. 35-64, mar./jun.2009.

CASTRO, Elisa Guaraná de. Juventude rural no Brasil: Processos de exclusão e a construção de um ator político. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud: vol.7 no.1 Manizales Jan -.June, 2009.

CASTRO, Elisa Gonçalves. Pósfácio. In: LEÃO, Geraldo; ROCHA, Maria Isabel A. (org.). Juventudes do Campo, Belo Horizonte: Autêntica, 2015.p. 277-287.

CASTRO, Elisa Guaraná. Os jovens estão indo embora? Juventude Rural e Reforma Agrária. In: MST (org.). Educação Básica de Nível Médio na Áreas de Reforma Agrária. Boletim da Educação – Edição Especial, São Paulo, p. 117-124, 2016.

CHARLOT, Bernard. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Revista Brasileira de Educação [online]. v. 11, n. 31. p.7-18, 2006. DOI: 10.1590/S1413-24782006000100002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/WM3zS7XkRpgwKWQpNZCZY8d/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 2 ago. 2022.

DAYRELL, Juarez. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação & Sociedade. v. 28, n. 100, p. 1105-1128, out. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/RTJFy53z5LHTJjFSzq5rCPH/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 2 ago. 2022.

DEVÉS-VALDÉS, Eduardo. Redes intelectuales en América Latina: hacia la constitución de una comunidad intelectual. Santiago: Instituto de Estudios Avanzados – Universidad Santiago de Chile, 2007.

FERREIRA, Norma Sandra de A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade. Campinas, ano 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 2 ago. 2022.

FONSECA, João José Saraiva. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

GAMBOA, Silvio Sánchez. Pesquisa em educação: Métodos e epistemologias. 2.ed. Chapecó: Argos, 2012.

GOMES, Leonardo Ribeiro. Circulação de prescrições para a formação da juventude rural no Brasil e nos Estados Unidos: a experiência dos Clubes 4-S e 4-H no pós-Segunda Guerra Mundial. 2019. 337f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.

GROPPO, Luis Antonio. Sentidos de juventude na sociologia e nas políticas públicas do Brasil contemporâneo. R. Pol. Públ, São Luís, v. 20, n 1, p. 383-402, 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3211/321146417024.pdf. Acesso em: 2 maio. 2023

MACEDO, Severine Carmen. Educação do Campo e Jovens Rurais. Um estudo sobre demandas educacionais nas conferências nacionais de políticas públicas de juventude. 2019. 163f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.

MOLINA, Mônica Castagna. Expansão das licenciaturas em Educação do Campo: desafios e potencialidades. Educar em Revista. PR, n. 55, p.145-166, jan.-mar. 2015. Disponível em: https://bit.ly/4373GUW. Acesso em: 2 ago. 2022

MOROSINI, Marilia; FERNADES, Cleoni. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito. RS, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul.-dez. 2014. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/1887. Acesso em: 2 ago. 2022.

PADUA, Jacqueline de Freitas. Movimentos sociais e as juventudes rurais no Brasil: uma análise a partir da Educação Ambiental Crítica. 2021. 136f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2021.

PARDAL, Poliana Priscila Matos. O IDEB das escolas localizadas no campo no estado do Paraná: dos números à realidade local. 2012. 130f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) - Universidade Tuiuti do Paraná, Paraná, 2012.

PAVANI, Greti Aparecida. O campo na escola (des)encontros entre projeto político-pedagógico e política educacional. 2018. 170f. Dissertação (Mestrado em Educação). - Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó, 2018.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, 2020.

SHOR, Ira; FREIRE, Paulo. Medo e Ousadia: O cotidiano do professor. RJ: Paz & Terra, 1986.

SILVA, Catarina Malheiros da. Encontro de tempos na escola: um estudo sobre gerações de estudantes no meio rural baiano. 2014. 245f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2014.

SOARES, Magda Becker. Alfabetização no Brasil: O Estado do conhecimento. Brasília: INEP/MEC, 1989.

Published

2023-06-01

How to Cite

SANTOS, L. M. dos; PACHECO, L. M. D. Youth and field education: An analysis of research carried out in Brazil from 2002 to 2022. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11278, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11278. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11278. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.