Paulo Freire and the fight against illiteracy in Guinea-Bissau: the national adult literacy and education campaign

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i47.9480

Keywords:

Paulo Freire, Adult Education and Literacy, Guinea Bissau

Abstract

This article was elaborated within the framework of the centenary commemorations of Paulo Freire, a great Brazilian educator whose contributions go beyond Brazil, reaching several countries on the African continent, including Guinea-Bissau. In this country, Freire took an active part in organizing the new education sought after by the country after gaining independence, notably in the organization and implementation of the National Campaign for Adult Education and Literacy, one of the weapons undertaken in the struggle to eradicate illiteracy. This is a qualitative research, case study type, descriptive, in which this contribution was observed, registered and analyzed. It was found that despite Freire's great effort in this campaign, it did not meet all expectations due to the fact that, among other things, there is not an appropriate teaching language for the population to be able to appropriate knowledge; the political military conflicts that ravaged the country, among others. Even so, it should be noted that this educational work should continue for being a broadcaster, based on meeting the people through dialogue, as a methodological instrument that allows a critical reading of reality, starting from the language of the people, a tool for the struggle for liberation of the oppressed, a method of education that values ​​the knowledge of the people and their cultural realities in the construction of new emancipatory knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Samba Sané, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul – Brasil

Natural da Guiné-Bissau; Doutor em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria – UFSM/RS – Brasil. Professor da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul – UERGS.

References

ALMEIDA, Hilda Maria Ferreira. Educação e transformação social: formas alternativas de educação em país descolonizado. 1981. 239 p. Tese (Mestrado em Educação) -Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 1981.

CABRAL, A. PAIGC: unidade e luta Lisboa: Nova Aurora, 1974.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1974.

______. Pedagogia do oprimido. Porto: Afrontamento, 1975.

______. A mensagem de Paulo Freire: textos de Paulo Freire selecionados pelo INODEP. São Paulo: Nova crítica, 1977.

______. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1978.

______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FURTADO, Alexandre Brito Ribeiro. Administração e gestão da educação na Guiné-Bissau: incoerências e descontinuidades. 2005. 702 p. Dissertação (Doutorado em Ciências da Educação) -Universidade de Aveiro, Aveiro, 2005.

MACEDO, Francisco de. A Educação na República da Guiné-Bissau – O Passado as transformações no presente, as perspectivas do futuro. Braga: Editorial Franciscana, 1978.

NAMONE, Dabana. A luta pela independência na Guiné-Bissau e os caminhos do projeto educativo do PAIGC: etnicidade como problema na construção de uma identidade nacional. 2014. 120 p. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) -Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Araraquara, 2014.

PEREIRA, Aristides. Relatório do C.S.L ao III Congresso do PAICG: Resolução Geral Estatutos, a Direção Eleita. Bolama: Imprensa Nacional, 1977.

SANÉ, Samba. A Educação na Guiné-Bissau: Perspectivas na atualidade. O ensino básico em questão. 2019. 330 p. Dissertação (Doutorado em Educação) – Uiniversidade Federal de Santa Maia, Santa Maria, 2019.

VARELA, Bartolomeu Lopes. A educação, o conhecimento e a cultura na práxis de libertação nacional de Amílcar Cabral. Praia: [S.n.], 2012. Disponível em: https://www.academia.edu/1308254/A_educa%C3%A7%C3%A3o_o_conhecimento_e_a_cul tura_na_pr%C3%A1xis_de_liberta%C3%A7%C3%A3o_nacional_de_Am%C3%ADlcar_Ca bral. Acesso em: 20 set. 2018.

Published

2021-08-31

How to Cite

SANÉ, S. Paulo Freire and the fight against illiteracy in Guinea-Bissau: the national adult literacy and education campaign. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 47, p. 259-283, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i47.9480. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9480. Acesso em: 3 jul. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.