Pedagogical documentation as ways to train: internship records in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.14210

Keywords:

child education, teacher training, records, pedagogical documentation

Abstract

This article aimed to analyze how the pedagogical documentation presents itself as a formative potential in the written records of interns of Early Childhood Education. This is a qualitative research, carried out in the year 2022, based on the analysis of the written records of two interns who carried out observations at the field school. Thus, the written reports, taken as an evaluation of the curricular component, were configured as analyzed documents. The data made it possible to understand the records as instruments for reflection and training during the degree course, therefore, it was more than just the report for evaluation. We also showed that the records that contained writings and images favored the activity of pedagogical documentation and, as such, became a knowledge production tool. Therefore, training had a prominent place in the pedagogical documentation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lúcia Gracia Ferreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Pós-doutorado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), da UESB, Itapetinga e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA e da UESB. Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (CEPEP/ CNPq/UESB).

Roselane Duarte Ferraz, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Recife (UFPE). Pós-doutorado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UESB; Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (CEPEP/CNPq/UESB).

References

BRASIL. Ministério da Educação. Documentação pedagógica: concepções e articulações – caderno 2. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC/UNESCO, 2018. Disponível em: https://28bfd46c-ca5a-4ecb-bfbb-b6654ec0233c.filesusr.com/ugd/d6771e_c937815f540b4ce1b5c85d47801d0bd4.pdf. Acesso em: 20 jan. 2023.

CERISARA, Ana Beatriz; OLIVEIRA, Alessandra Mara Rotta de; RIVERO, Andréa Simões; BATISTA, Rosa. Partilhando olhares sobre as crianças pequenas: reflexões sobre o estágio na Educação Infantil. ZERO-A-SEIS. v. 4 n. 5. jan./jun., 2002.

DRUMOND, Viviane. Estágio e docência na educação infantil: questões teóricas e práticas. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 22, p. 1-13, e-13856. 2019.209209218358, 2019. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13856. Acesso em: 20 abr. 2021.

COELHO, Livia Andrade; GONÇALVES, Alba Lúcia; MENEZES, Claudia Celeste Lima Costa. Estágio supervisionado obrigatório em contexto de pandemia: dos percalços as aprendizagens construídas. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 3, n. 8, p. 1-18, 2022. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/10904. Acesso em: 1 out. 2022.

FERRAZ, Roselane Duarte. Proximidades e distanciamentos de uma formação reflexiva: um estudo de práticas docentes desenvolvidas por formadores de professores em exercício. 2016. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

FERRAZ, Roselane Duarte. Estágio supervisionado na formação do pedagogo: contribuições e desafios. Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade - Bom Jesus da Lapa, v. 2, p. 01-12, jan./dez. 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8691. Acesso em: 17 dez. 2020.

FERRAZ, Roselane Duarte; FERREIRA, Lúcia Gracia. Estágio supervisionado no contexto do ensino remoto emergencial: entre a expectativa e a ressignificação. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 2, n. 4, p. 1-28. 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8963. Acesso em: 20 ago. 2021.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Reinventar a docência: problematizando o tempo da pandemia no estágio supervisionado. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 3, n. 8, p. 1-25, 2022a. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/11008. Acesso em: 2 ago. 2022.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Estágio em educação infantil no contexto pandêmico: experiências didáticas e de aprendizagens no ensino remoto. Polyphonía, Goiânia, v. 33, n. 2, p. 199-218, jul./dez. 2022b. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/74869/39213. Acesso em: 12 jan. 2023.

FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte. Por trás das lentes: o estágio como campo de formação e construção da identidade profissional docente. Revista Hipótese. v. 7, n. único. p. 301-320. 2021. Disponível em: https://revistahipotese.emnuvens.com.br/revista/article/view/52. Acesso em: 20 abr. 2021.

FERREIRA, Lúcia Gracia; ABREU, Roberta Melo de Andrade. Características e desafios dos/nos anos iniciais do ensino fundamental: vozes de estagiários. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 2, n. 5, 2021. p. 1-31. 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/9557. Acesso em: 20 out. 2021.

FERREIRA, Denize Cristina Kaminski; GREGORIO, Claudia Alessandra; SCHMIDT, Kátia Cristina Sommer. O estágio supervisionado na educação infantil: uma relação dialética entre teoria e prática. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 22, p. 1-13, e-2019.13885.209209222140.1116, 2019. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13885. Acesso em: 20 abr. 2021.

FERREIRA, Lucimar Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte. O estágio com pesquisa: um olhar sobre o processo ensinar/aprender. Educação em Análise, Londrina, v.6, n.2, p.277-294, ago./dez. 2021. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/43373/30725. Acesso: 20 dez. 2021.

FREIRE WEFFORT, Madalena. Observação, Registro, reflexão: Instrumentos Metodológicos I. São Paulo: Espaço Pedagógico, 2011.

GARCIA, Lilian; ABREU, Krýsthinna Franco Sepúlvida de. Registro e documentação pedagógica como projeto de formação docente. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda (org.). Registros na Educação Infantil: pesquisa e prática pedagógica. Campinas: Papirus, 2017. p. 73-90.

LEMOS, Elson de Souza. Os saberes prático-poiéticos no contexto do estágio supervisionado: construções e relações. 2023. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2023.

MINEIRO, Márcia; SILVA, Mara A. Alves da; FERREIRA, Lúcia Gracia. Pesquisa qualitativa e quantitativa: imbricação de múltiplos e complexos fatores das abordagens investigativas. Momento - Diálogos em Educação, v. 31, n. 03, p. 201–218, 2022. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14538. Acesso em: 25 nov. 2022.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. A documentação pedagógica: revelando a aprendizagem solidária. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; PASCAL, Christine (org.). Documentação Pedagógica e avaliação na educação infantil: um caminho para a transformação. Tradução de Alexandre Salvaterra. Revisão técnica Júlia Oliveira-Formosinho, Mônica Appezzato Pinazza, Paulo Fochi. Porto Alegre: Penso, 2019. p. 111-134.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Deslocamentos, aproximações, encontros: estágio docente na educação infantil. In: GOMES, Marineide de O. (org.). Estágios na formação de professores: possibilidades formativas entre ensino, pesquisa e extensão. São Paulo: Loyola, 2011. p. 79-98.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Observação, registro e documentação: nomear e significar as experiências. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda (org.). Educação Infantil: saberes e fazeres da formação de professores. 5. ed. Campinas: Papirus, 2012a. p. 13-32.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. O Estágio Curricular no processo de tornar-se professor. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda (org.). Educação Infantil: saberes e fazeres da formação de professores. 5. ed. Campinas: Papirus, 2012b. p. 127-138.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. No tecido da documentação, memória, identidade e beleza. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda (org.). Registros na Educação Infantil: pesquisa e prática pedagógica. Campinas: Papirus, 2017. p. 19-53.

OSTETTO, Luciana Esmeralda; MAIA, Marta Nidia Varella Gomes. Nas veredas do estágio docente: (re)aprender a olhar. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 22, p p. 1-14, e-2019.209209218555, 2019. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13935. Acesso em: 25 nov. 2022.

PÉREZ-GÓMEZ, Angel I. O pensamento prático do professor – a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, Antonio (org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

PROENÇA, Maria Alice. O registro e a documentação pedagógica: entre o real e o ideal...o possível. São Paulo: Panda Educação, 2022.

RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. 13 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2021.

RINALDI, Carla. Documentação e avaliação: qual a relação? In: ZERO, Project. Tornando visível a aprendizagem: crianças que aprendem individualmente e em grupos. São Paulo: Phorte, 2014. p. 80-90.

ROCHA, Eloisa Aires Candal; OSTETTO, Luciana Esmeralda. O estágio na formação universitária de professores de Educação Infantil. In: SEARA, Izabel Christine; DIAS, Maria de Fátima Sabino; OSTETTO, Luciana Esmeralda; CASSIANI, Suzani (org.). Práticas pedagógicas e estágios: diálogos com a cultura escolar. Florianópolis: Letras contemporâneas, 2008, p. 103-116.

SCHÖN, Donal A. Educando o profissional reflexivo: um design para o ensino e a aprendizagem. Trad. de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.

WARSCHAUER. Cecília. A roda e o registro: uma parceria entre professores, alunos e conhecimento. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017a.

WARSCHAUER. Cecília. Rodas em rede: oportunidades formativas na escola e fora dela. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017b.

Published

2023-12-29

How to Cite

FERREIRA, L. G.; FERRAZ, R. D. Pedagogical documentation as ways to train: internship records in early childhood education. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e14210, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.14210. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/14210. Acesso em: 3 jul. 2024.